"Wij willen het talent van iedere medewerker benutten"

Interview met Bianca van Es, algemeen directeur Achilles Brandstoffen Maatschappij (ABM)

TANKSTATION: BOVAG-WERKGEVER OVER OOG HEBBEN VOOR TALENT

Achilles Brandstoffen Maatschappij (ABM) is met 27 bemande en 7 onbemande tankstations een speler van formaat in de brandstofbranche. Op de bemande stations vindt de gast bovendien een scala aan producten, diensten en services. Dat maakt ook dat het trainen en opleiden medewerkers hoog op de prioriteitenlijst van ABM staat, zo vertelt algemeen directeur Bianca van Es. Benieuwd naar het interview? Lees snel verder!

Als werkgever zorg je goed voor je medewerkers. Dat gaat verder dan alleen een goed salaris. Wat zijn voor jou de beginselen voor een goede werkgever?

“Wij willen onze mensen een plezierige werkplek bieden. Dat is één. Maar het moet ook een veilige werkplek zijn. Ze moeten zich op hun gemak voelen. Daar zorgen we dan ook voor, onder meer via verplichte veiligheids- en preventietrainingen. Hierdoor maken medewerkers bijvoorbeeld kennis met alle borden en pictogrammen die je op en rond het tankstation tegenkomt om hun veiligheid, die van collega's en van klanten te garanderen. Maar goed werkgeverschap betekent ook dat we het talent van iedere medewerker optimaal willen benutten. Hiervoor stellen we bijvoorbeeld high potential-trainingen beschikbaar.”

Kortom, opleiden en trainen helpt ABM verder en helpt medewerkers verder. Maar wat levert jullie dit concreet op?

“Bepaalde trainingen zijn verplicht en algemener, zoals de LPG-training en de training tabaksverkoop. Andere trainingen komen uit onze eigen koker, die zijn specifieker. Het tankstation verandert namelijk, de functie van de medewerkers wordt breder. Om mee te bewegen met die veranderingen investeren wij bijvoorbeeld in praktijktrainingen voor de bakery. Welke kansen liggen er in de omgeving en hoe kun je die kansen benutten? Hiermee vergroten we aan de ene kant de kennis van medewerkers, waardoor de kwaliteit van de service en dienstverlening op de stations wordt verhoogd. En aan de andere kant stimuleren we hiermee de omzet en het rendement.”

Jullie bieden medewerkers veelal praktijklessen. Wat vind je vanuit dat oogpunt van het nieuwe BOVAG-leerwerkplatform voor tank en was, Pitspro Academy, dat opleidingen vooral online aanbiedt?

“Dat is een perfecte toevoeging. Kijk, er zijn nu eenmaal verschillen tussen medewerkers. De ene vindt het gastcontact fantastisch, terwijl de ander liever alleen in de bakery werkt, broodjes bereidt en het liefst niets tegen gasten zegt. Daar is niets mis mee, maar via zo’n online platform kun je zo’n medewerkers wel gemakkelijk bijscholen. Zo van; het is nu rustig, pak de laptop en volg de training gastvrijheid. Daarmee maak je ze op de werkvloer bewust van het belang van gastvrijheid. En onze eigen praktijktrainingen kunnen daarop aansluiten. Zo grijpt het in elkaar en vult het elkaar aan.”

Hoe zorgt Pitspro Academy ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe en bestaande werknemers?

“Bestaande medewerkers die enthousiast zijn, die er vol voor gaan, die staan te trappelen om weer nieuwe dingen te leren. Daar helpen onze eigen trainingen bij, maar ook Pitspro Academy, het nieuwe platform van BOVAG en Innovam, dat laagdrempelig is vanwege de online mogelijkheden. Ze kunnen een trainingen volgen waar en wanneer ze willen. En voor nieuwe medewerkers zijn de vele opleidings- en trainingsmogelijkheden een goede secundaire arbeidsvoorwaarde. Kortom, het helpt ons om medewerkers aan te trekken, te binden en te boeien.”